Buraczany shot od rana

Dziś trochę o buraczanym shocie, który piję od kilku dni. Na początku opiszę Wam dlaczego w ten sposób zaczynam dzień, dlaczego warto to pić, a na końcu znajdziecie przepis. Ci, którzy obserwują mnie na FB już częściowo wiedzą z czego taki shot się składa, a więc napiszę i tu: burak, jabłko i imbir.

Zainteresowałam się tematem soków, odkąd wygrałam wyciskarkę wolnoobrotową. I tak miałam zamiar kupić w momencie kiedy będę mieć większy przypływ gotówki, a więc wygrana trafiła do odpowiedniej osoby. Jakiś czas temu rzuciłam kawę i zaczęłam kombinować z czymś co będzie zdrowe, ale jednocześnie da zastrzyk energii kiedy tego potrzebuję.* Dlaczego wybrałam właśnie burak, jabłko i imbir?

BURAKI

Buraki są przede wszystkim bardzo zdrowe i jednocześnie tanie. Przypisuje im się właściwości lecznicze. Wspomagają procesy tworzenia się krwi, a więc zapobiegają anemii i są dobrym dodatkiem w leczeniu białaczki(jeśli coś może wspomóc leczenie- zawsze warto z tego skorzystać). Buraki usuwają z krwioobiegu homocysteinę, która przyczynia się do chorób sercowych, za pomocą kwasu foliowego, którego w burakach jest dużo. Pomagają też unormować poziom cholesterolu, przeciwdziałają zwapnieniom naczyń krwionośnych oraz zawierają azotany, które normują ciśnienie krwi, co jest szczególnie ważne dla osób z podwyższonym ciśnieniem. Picie soku z buraków pomaga w infekcjach wirusowych, dzięki niemu szybciej dochodzimy do siebie. Zwłaszcza pomocny jest w infekcjach dróg oddechowych, ze względu na to, że wykazuje działanie wykrztuśne. Warto włączyć buraki do codziennej diety, nie tylko w formie soku, który tutaj proponuję, ponieważ są bogate w witaminy i mikroelementy oraz pobudzają organizm.

Buraki w 100g
Wartość energetyczna (kcal) 43
Tłuszcz 0,2 g
Kwasy tłuszczowe nasycone 0 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 0,1 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 0 g
Cholesterol 0 mg
Sód 78 mg
Potas 325 mg
Węglowodany 10 g
Błonnik 2,8 g
Cukry 7 g
Białko 1,6 g
Witamina A 33 IU
Kwas askorbinowy 4,9 mg
Wapń 16 mg
Żelazo 0,8 mg
Witamina B6 0,1 mg
Magnez 23 mg
Witamina C 3.6 mg
Tiamina 0.027 mg
Ryboflawina 0.040 mg
Niacyna 0.331 mg
Kwas foliowy 109 µg
Witamina E 0.04 mg
Witamina K 0.2 µg

JABŁKA
Zdrowotne zalety jabłek są przypisywane głównie błonnikowi, który „zabiera” cholesterol z układy pokarmowego i usuwa go z organizmu. Jedno jabłko w codziennej diecie pomaga obniżyć poziom cholesterolu we krwi o około 8-11%. Dlatego robiąc soki jabłkowe, starajmy się korzystać z dużych sit, dzięki czemu sok będzie mętny, zawierający sporo błonnika. Wraz z obniżeniem poziomu cholesterolu zmniejsza się również ryzyko chorób naczyń krwionośnych, zawału mięśnia sercowego i wylewu. Błonnik rozpuszczalny w wodzie, czyli m.in. pektyna jabłkowa, ma też zdolność wyłapywania toksycznych związków (toksyn bakteryjnych, jonów metali ciężkich, takich jak ołów, rtęć) i zapobiega ich wchłanianiu przez jelito. Usunięcie zaparć tym sposobem wpływa znacząco na profilaktykę raka jelita, ponieważ usuwanie toksyn na bieżąco z jelit, sprawia że te z kolei nie trują dalej całego organizmu. No i tak jak buraki- jabłka w Polsce są tanie.
Na 100 g
Wartość energetyczna (kcal) 52
Tłuszcz 0,2 g
Kwasy tłuszczowe nasycone 0 g
Kwasy tłuszczowe wielonienasycone 0,1 g
Kwasy tłuszczowe jednonienasycone 0 g
Cholesterol 0 mg
Sód 1 mg
Potas 107 mg
Węglowodany 14 g
Błonnik 2,4 g
Cukry 10 g
Białko 0,3 g
Witamina A 54 IU
Kwas askorbinowy 4,6 mg
Wapń 6 mg
Żelazo 0,1 mg
Magnez 5 mg
IMBIR
Od jakiegoś czasu jest na szczęście modny i ogólnie dostępny. To najdroższy składnik soku licząc jednostkowo jako sztukę. Imbir jest w Polsce popularny ze względu na swoje właściwości- antybakteryjne, przeciwwirusowe, przeciwpasożytnicze, przeciwutleniające. Dodanie świeżego imbiru do wody czy herbaty ma też właściwości odkwaszające organizm, który codziennie jest zakwaszany. Jest doskonałym środkiem przeciwbólowym, szczególnie przy bólach menstruacyjnych(sprawdziłam- działa) oraz obniża stężenie cukru we krwi o około 10-12%. Efektem ubocznym spożywania imbiru jest działanie odchudzające, polegające na pobudzeniu metabolizmu oraz dłuższe uczucie sytości.
SHOT BURACZANY
Sok z takiego trio jest niesamowitą dawką energii. Po wypiciu cały dzień ma się lepsze samopoczucie i jest się bardziej pobudzonym, bardziej „żywym”. Daje porządnego kopa do działania a nadal jest to bardzo zdrowe. Nie dość, że czujesz się wyśmienicie to jeszcze masz świadomość, że to za sprawą witamin, mikroelementów i związków, które były w Twojej porannej szklance. Mimo, że wychodzi więcej niż 50ml, nazwanie tego napoju shotem jest trafione właśnie ze względu na energię, której się po wypiciu dostaje.
Taka mieszanka będzie też poprawiać odporność organizmu, więc choroby nie będą już takie straszne, być może codzienna profilaktyka sprawi, że nie będziecie chorować?
Właściwości detoksykujące i odkwaszające takiego soku sprawią, że nasz organizm będzie nam każdego dnia dziękował lepszym samopoczuciem, ładniejszą cerą i lepszą energią życiową.
Efekt uboczny w postaci utraty wagi jakoś chyba przeżyję, a Wy?
Takiego soku mimo wszystko powinny unikać osoby chorujące na cukrzycę, ze względu na wysokie IG buraka.
JAK ZROBIĆ TEN SOK?
Potrzebne składniki:
-średniej wielkości burak(obrany)
-2 średniej wielkości jabłka lub 3 małe(ze skórką)
-3-4 cm imbiru(ze skórką lub bez)
Wszystko wrzucacie do wyciskarki i już. Jedynie trzeba trochę odczekać z piciem, chociażby te pół godziny, dlatego, że sok z buraka jest ciężki dla żołądka i trzeba dać mu trochę czasu. Minimum te 30 minut poczekajcie, ja z reguły czekam około godziny do nawet dwóch godzin.
*Jeśli chcecie zastąpić codzienną poranną kawę na shota buraczanego to pamiętajcie, że początkowo pobudzenie może nie być widocznie, będzie Was boleć głowa itp. Organizm musi najpierw zwalczyć uzależnienie od kofeiny.
Dajcie znać czy Wam smakuje.
Trzymajcie się zdrowo!

Post Author: Ilona

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *